Le projet de recherche La Noyée – Tremate, tremate, le streghe son tornate s’inspire d’un slogan du mouvement féministe italien des années 1970 (réutilisé plus récemment (2017-18) dans nombreuses marches pour les droits des femmes – entre autre à Rome et à Washington) et d’une légende métisse de Charlevoix : La Noyée. Avec une série de peintures, de dessins, de petites sculptures et d’installations, le projet s’intéresse aux mythes et aux rituels entourant les figures de la sorcière et de la chamane. Comment ces figures représentent-elles aujourd’hui des éléments subversifs de la société et la contre-culture ? Comment investissent-elles les sphères de la créativité et de la résistance agissant comme de nouvelles figures d’émancipation ?
The project La Noyée – Tremate, tremate, le streghe son tornate (the drowned woman – shake, shake, the witch is back) inspired by a slogan from the Italian women’s movement of the 1970s, reused in 2017-2018 in several marches for the rights of women, notably in Rome and Washington, and is also from a Charlevoix Metis legend: La Noyée. With a series of paintings, drawings, small sculptures and installations, the project explores the myths and rituals of the figures of witches and shamans. How do embody subversive elements in today’s society and counterculture? How do they illustrate our creativity and resistance, to act as new figures of emancipation?
The project La Noyée – Tremate, tremate, le streghe son tornate (the drowned woman – shake, shake, the witch is back) inspired by a slogan from the Italian women’s movement of the 1970s, reused in 2017-2018 in several marches for the rights of women, notably in Rome and Washington, and is also from a Charlevoix Metis legend: La Noyée. With a series of paintings, drawings, small sculptures and installations, the project explores the myths and rituals of the figures of witches and shamans. How do embody subversive elements in today’s society and counterculture? How do they illustrate our creativity and resistance, to act as new figures of emancipation?
Le projet fût en partie réalisé lors du Symposium international d'art contemporain de Baie-Saint-Paul (commissaire - Sylvie Lacerte, 2018).
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